roman cümlesi

"İnsan hayatı, okunması gerekli kitapların yanında çok, ama çok kısadır. İyi bir okuyucunun okuyabileceği kitap sayısı iki, üç bini geçmez. Bu nedenle asla rastgele okumamalıyız. Ben kitap değil, yazar okuyun derim." (Mehmet Eroğlu)

21 Ekim 2011 Cuma

Jean Seberg'in Hayatı: Gelecek Ay Agora'da


Meksikalı ünlü yazar Carlos Fuentes, "Diana" adlı romanında, kendisinden epeyce küçük yaştaki bir sinema aktristiyle bir sinema setinde başlayıp biten bir aşkını anlatır. Bu etkileyici kadın bir yandan da ABD'de siyahların radikal hareketini temsil eden Kara Panterler'in bir militanıyla telefonlaşmaktadır, ki romanın gerisi hem aforizmik cümlelerle dolu bir maden, hem de aşkın doğasına dair bir tefekkür metni gibi akar gider. Bu kadının adı Jean Seberg'dir. Dünyada çoğu kişinin, Jean Paul Belmondo'yla çevirdiği "Serseri Aşıklar" (asıl adı "Soluk Soluğa"dır) filmindeki kısa kesimli saçları, sarışın ve güleç yüzüyle hatırladığı aktris. Film aktristi Jean Seberg aynı zamanda, Fransa'nın ünlü romancılarından Romain Gary'yle evlidir. Kendisi bir gün, bir otomobilin içinde, bir haftalık ölü halde bulunur.


Geride bıraktığı hayatı kitaplaştıran Fransız yazar Maurice Guichard'ın biyografisinin Türkçe çevirisi, Ender Bedisel tarafından yapıldı ve gelecek ay içinde Agora Kitaplığı'nca yayınlanacak...



***


"1979 baharının bir günü, büyük mağazadançıkarak küçük Chateaubriand bahçesine girdim; bahçe yabancı elçiliklerin tamkarşısındaydı. Jean ile diplomat, romancı ünlü Romain Gary’nin birlikteoturduklarını bilmiyordum; sonradan öğrendiğime göre Bac Sokağı’na çok yakınkomşu apartmanlardan 108 numarada yaşıyorlarmış.


"Saatime bir göz attım. Geri döneceğimesnada bir genç kadın gördüm; ıssız, küçük bahçenin içindeydi. Bu hoş insanaüstünkörü bir bakış attım.


"Tecessüs dolu bir özelliğim yoktur veyabancı kişilerin yüzüne uzun uzun bakmaktan nefret ederim.


"Bir şoktu bu. Daha önce gördüğümfilmlerin sahneleri ağır ağır gözlerimin önüne geliyordu ve adını koyamadığımbir simanın gerçekliği söz konusuydu.

"Dikkat çekmemiştim; gelişigüzel bir ikiadım atıp komşu banka oturdu. Gizli gizli onu gözledim; çok geçmeden aktrisinyanımda olduğundan emin oldum. Ayağa kalktım ve elimden geldiği kadar saygıylakonuştum.

"'Siz Jean Seberg olmalısınız!'

"Gülümseyerek başını eğdi.Biraz çekingen kendimi tanıttım..."

Jean Seberg ve romancı Romain Gary.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder